Prospettive svizzere in 10 lingue

Parità di trattamento per l’obbligo di prestare servizio militare o civile: cosa ne pensate?

Moderato da: Geraldine Wong Sak Hoi

Entro la fine del decennio, l’esercito svizzero prevede di avere difficoltà nel reclutare abbastanza personale. Il Dipartimento della Difesa sta studiando l’opzione di introdurre l’obbligo di servizio militare o civile anche per le donne. I Paesi europei che prevedono la leva per ambedue i sessi – Svezia e Norvegia – ottengono regolarmente alti punteggi nelle classifiche internazionali sulla parità di genere.

Pensate che la Svizzera sia pronta ad introdurre la parità di trattamento in questo ambito? Oppure siete d’accordo con chi critica questa proposta e  ritenete che vadano prima risolti i problemi di disparità in altri ambiti – come il mercato del lavoro o la cura dei figli? Partecipate al dibattito!

Dall’articolo Arruolare le donne nell’esercito alla maniera norvegese

Dall’articolo Esercito svizzero: le risposte alle vostre domande


Partecipa alla discussione!

I contributi devono rispettare le nostre condizioni di utilizzazione. Se avete domande o volete suggerire altre idee per i dibattiti, contattateci!
Michael Wessalowski
Michael Wessalowski
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da DE.

Io sostengo le donne arruolate!

I support drafting women!

ste3990
ste3990

Bisogna abolire la leva obbligatoria e passare a un esercito professionista, al quale tutti avrebbero accesso. Un sistema allargato e meno penalizzante di servizio civile darebbe invece la possibilità a chiunque (anche gli stranieri?) di mettersi al servizio della collettività e guadagnare esperienze professionali.

marco brenni
marco brenni

Si può anche introdurre la coscrizione obbligatoria per le donne: credo però che ciò non supererebbe mai lo scoglio del referendum popolare. È una questione di mentalità, anche se il femminismo paritario è ormai imperante: però rimane selettivo. Cioè: i lavoracci pericolosi e pesanti come il soldato da combattimento li facciano pure i maschi. Potrebbe passare però un servizio civile obbligatorio per le donne e un servizio militare da combattimento solo facoltativo: solo se veramente desiderato.

Frodo
Frodo
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Secondo l'art. 181 - Coercizione - del Codice penale svizzero è reato costringere qualcuno a fare qualcosa, soprattutto se è contrario alla libertà di coscienza.
Uno Stato frena la propria legge con un servizio obbligatorio. E invece di abbandonare il servizio civile, il freno della legge sarà esteso obbligando le donne al servizio.
Da questo punto di vista, sarebbe bene riformare prima l'esercito in modo che quasi tutti preferiscano il servizio militare.

Inoltre, quando un padre e una madre devono andare al servizio militare, chi si preoccupa dei bambini? Un bambino deve avere il diritto di stare con la sua madre biologica e il suo padre biologico anche in tempo di guerra e dopo la guerra. Il 75% delle donne ha figli. Quindi, se lo Stato obbliga le donne a fare un servizio semi-obbligatorio, perché non fare il servizio militare per le donne che hanno 35 anni e non hanno ancora figli? Questo potrebbe portare a un guadagno di esperienza di vita per l'esercito.

According Art. 181 - Coercion - of the Switzerland Criminal Code it is criminal to force someone to do something. especially if it is against the freedom of conscience.
A state brakes it own law with a mandatory service. And instead of dropping the civilan service, the brake of law will be extended by forcing women to the service.
From this point of view, it would be good first reform the army so that close to every one prefer military service.

Further, when a father and a mother must go to the military service who cares about the children? A children shall have a right to be with its biological mother and its biological father even in time of war and after the war. 75% of the women have children. So if the state will force women to do a semi mandatory service, so why not military service for women which are 35 years old and have still no children? This could lead to a gain of life experience for the army.

LoL
LoL
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Leggendo i commenti dal mio punto di vista, ecco cosa vedo. Molte persone vedono questo argomento come indipendente, come se non avesse ripercussioni su altri settori della vita. Molti uomini mettono il problema della parità di genere tra i "problemi" perché non li hanno. Altri sostengono che è ingiusto che solo le donne debbano prestare servizio, quindi ho una domanda: perché gli uomini devono prestare servizio se sono così infelici? Perché non avere un esercito professionale dove solo le persone che vogliono lavorare nell'esercito fanno il servizio e abolire l'addestramento obbligatorio?

Reading the comments from my point of view, here is what I see. A lot of people see this topic as independent as if it won't affect other sectors of life. Many men putting gender equality problem in "problems" because they don't have them. Others complying that's it is unfair that onlyen have to serve, so I got a question why do men have to serve if they are so unhappy with it? Why not have a professional army where only people who want to work in military do the service and abolish compulsury training ?

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@LoL

I problemi di uguaglianza riguardano sia gli uomini che le donne.
Chi dice che tutti gli uomini non sono felici di servire nell'esercito per proteggere il Paese e la propria famiglia?
Esiste un percorso di carriera per le persone (uomini e donne) che possono arruolarsi come soldati professionisti, ma questo è un argomento completamente diverso. La Svizzera e la maggior parte degli altri Paesi non si affidano solo a soldati professionisti perché non ce ne sono mai abbastanza.

Equality problems affect both men and women.
Who says all men are unhappy to serve in the military to protect the country and their family?
There is a career path for people (men and women) who can sign up as professional soldiers but that is a totally different topic. Switzerland and most other countries do not rely on only Professional soldiers because there are never enough.

Frodo
Frodo
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

La coscrizione delle donne al servizio militare non risolve il problema del reclutamento di personale sufficiente se il 99% delle donne preferisce fare il servizio civile. Sembra che l'esercito debba prima riorganizzarsi per risolvere il problema del reclutamento di personale sufficiente. E questo richiede un cambiamento a livello politico per stabilire nuove condizioni limite per l'esercito. Questo è oggi improbabile. E non importa la "cecità della prosperità" di oggi che motiva le persone a lavorare per altri Paesi, contro la Svizzera e contro la pace.

A conscription of women to military service does not solve the trouble of recruiting enough personnel if 99% of the women prefer to do civilian service. It seems the army has first to reorganise itself to solve the trouble of recruiting enough personnel. And this require a change on political level to set new boundary condition for the army. This is today unlikely. And never mind the «prosperity blinding» of today which motivate people to work for other countries and against Switzerland and against peace.

Nando Passante
Nando Passante
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Frodo

> La coscrizione delle donne al servizio militare non risolve il problema del reclutamento di personale sufficiente se il 99% delle donne preferisce fare il servizio civile.

Lo stesso vale se lo facesse il 99% degli uomini. Ed è improbabile che il 99% delle donne scelga il servizio civile.

> A conscription of women to military service does not solve the trouble of recruiting enough personnel if 99% of the women prefer to do civilian service

Same is true if 99 % of men did that. And it is unlikely 99 % of the women will choose civilian service.

Frodo
Frodo
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Nando Passante

È vero.
Prendiamo i numeri reali. Ogni anno circa 21'000 giovani sono idonei al servizio. Circa 6'000 preferiscono il servizio civile 2021, quindi il 28%. Il restante 72% fa il servizio militare. Ora supponiamo che anche 21'000 giovani donne siano idonee al servizio. Per colmare il divario, il 28% delle donne fa il servizio militare. Ma per quanto riguarda i numeri degli altri Paesi, al massimo il 14% farebbe il servizio militare. Quindi ci sarà ancora una lacuna del 14% per l'esercito. Quindi un servizio obbligatorio per le donne non è purtroppo la soluzione a questo problema, dal mio punto di vista.
Sarebbe bene che ogni cittadino trascorresse un paio di settimane come osservatore nel servizio militare, in un ospedale e nel sistema educativo, solo per sapere cosa succede davvero.

That's true.
Let's take real numbers. Every year about 21'000 young men are fit for a service. About 6'000 prefer civilian service 2021 so 28%. The other 72% do military service. Now let's assume also 21'000 young women are fir for a service. To fill the gap 28% of the women do military service. But regarding numbers from other countries maximum 14% would do military service. So there will be still a gap of 14% for the army. So a mandatory service for women is unfortunately not the solution for this topic from my point off view.
It would be good if every citizen spend a couple weeks as observer in the military service, in a hospital and in the education system just to know what is real going on.

est c
est c
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Naturalmente, la vera uguaglianza comporta sia diritti che doveri. Le differenze fisiche tra uomini e donne non sono un problema; ci sono molti ruoli in un esercito moderno che non richiedono la forza di un uomo. Oltre alla Svezia e alla Norvegia, un ottimo esempio di esercito "neutrale" è quello di Israele, che dal 1948 arruola entrambi i sessi e che nel corso della sua storia ha respinto con successo tutte le invasioni dei suoi vicini più grandi. Questo, di per sé, è sufficiente a sfatare tutte le idee infantili di chi vive nel XVIII secolo e pensa che le donne non siano adatte all'esercito. E mi dispiace, ma quei gruppi femministi che pensano che il divario salariale o l'assistenza all'infanzia debbano essere affrontati per primi sono solo ipocriti - il dovere di difendere il Paese, che attualmente viene imposto solo agli uomini, è una discriminazione sessista incredibilmente più grave di questi problemi (che devono essere affrontati ugualmente, per essere sicuri).

Of course, true equality involves both rights and duties. Physical differences between men and women are not an issue; there are plenty of roles in a modern army that do not require the strength of a male. Besides Sweden and Norway, an excellent example of a battle-tested "gender neutral" army is Israel - they have been drafting both sexes since 1948, and they have successfully repelled all invasion by their larger neighbours throughout their history. This, in itself, is enough to debunk all childish ideas by people who live in the 18th century and think that women are not suited for the army. And sorry, but those feminist groups who think that salary gap or child care should be addressed first are just being hypocrite - the duty to defend the country, which is currently being imposed on men alone, is an incredibly more serious sexist discrimination than those issues (which have to be dealt with as well, to be sure).

marius gruss
marius gruss
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Credo che questa sarebbe un'opportunità eccellente e vitale per il futuro. Le donne prestano servizio in tutti i reparti delle forze armate britanniche. Nel Regno Unito questa decisione è stata presa decenni fa, poiché si prevedeva che in futuro avremmo avuto problemi di approvvigionamento di personale militare. All'inizio abbiamo avuto qualche problema di accettazione, ma le donne si sono presto dimostrate all'altezza e hanno superato i vecchi pregiudizi della vecchia scuola militare. Cordiali saluti Marius Gruss

I believe this would be an excellent opportunity and vital for the future. Women serve in all branches of the UK Forces. In the UK this decision was taken decades ago as it was forseen that we would have problems in the future supply of military personnel. We had a few issues with acceptance in the early days but women soon proved themselves and overcame old prejudices from old school military. Yours Sincerely Marius Gruss

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@marius gruss

Penso che le donne a cui viene chiesto di iscriversi siano molto riluttanti e offrano molte "ragioni" per non farlo.

I think the women who are now asked to sign up are very unwilling and they offer many "reasons" not to do so.

expat
expat
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Quando leggo o sento termini come "neutro rispetto al genere" o termini simili, mi chiedo cosa si stia realmente dicendo. Negli Stati Uniti l'implicazione è che le donne devono avere standard più bassi per avere un'apparenza di uguaglianza, mentre la missione o lo scopo vengono ignorati. Eppure l'esperienza di professioni come l'antincendio e in tempi di guerra il genere non ha importanza quando la missione è l'azione e l'obiettivo principale. Finché gli standard sono gli stessi per uomini e donne, la coscrizione "neutrale rispetto al genere" può essere un vantaggio. Lo è stato per altri Paesi, come Israele. Alla fine dipende da quale sia il vero obiettivo.

When I read or hear terms like gender-neutral or similar terms I wonder what is really being said. In the US the implication is that women need to have standards lowered to have the appearance of equality while the mission or purpose is ignored. Yet experience with professions such as firefighting and at times of war gender does not matter when the mission is leading action and goal. As long as standards are the same for both men and women "gender-neutral" conscription can be an advantage. It has been for other countries, Israel. In the end it depends on what the real goal is.

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@expat

Sono d'accordo sul fatto che molti standard di selezione sono stati "alterati" per consentire un "ingresso paritario" o parità di condizioni per le donne. È evidente, ma nessuno sembra essere in grado di commentare questo fatto per non essere bollato come sessista e conservatore.

I agree many standards of selection have been "altered" to allow "equal entry" or equal playing fields for women. It is glaring but no one seems to be able to comment on this lest they are branded sexist and conservative thinking.

expat
expat
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@HAT

Purtroppo avete ragione. In questo caso tutti perdono.

Unfortunately, you are right. In which case everybody loses.

max
max
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Buona idea! La nostra società è cambiata molto e le donne oggi occupano posti di lavoro civili che storicamente erano destinati agli uomini. L'esercito ha bisogno di molteplici talenti e in alcuni casi le donne soldato possono essere anche più qualificate degli uomini. Ai miei tempi, un ragazzo con i piedi piatti sarebbe stato squalificato per il servizio. Così, mancavano specialisti come gli ingegneri civili. Ma questo è successo solo dopo una grande riforma. I responsabili delle decisioni si sono finalmente resi conto che un esercito moderno ha bisogno di qualcosa di più che di "sciocchi escursionisti"...

Good idea ! Our society has changed a lot and women nowadays occupy civilian jobs that were historically meant for men. The army needs multiple talents and in some cases female soldiers may be even better qualified than men. In my time, a guy with flat feet would be disqualified for service. Thus, they missed specialists like civil engineers. But this had happened only until a major reform. Decision makers finally realized that a modern army needs more than just "hiking fools"...

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Per difendere un Paese in tempo di guerra, non bastano le armi da fuoco. Ci sono la logistica, l'abbigliamento, il cibo, la pianificazione, e l'elenco continua.

Non sto sminuendo il genere femminile, perché possiede competenze multiple e complementari rispetto al genere maschile.

Con la parità di obblighi di leva, le donne in Svizzera possono contribuire enormemente alla difesa del Paese.

Leggendo tutti i commenti qui (metà dei quali sono di non svizzeri o di neo-svizzeri), si nota che portano un sacco di bagagli dai loro mondi in cui i temi del femminismo si scatenano quando discutiamo di questo argomento della coscrizione. Non è affatto utile.
Alcuni vogliono addirittura che i politici risolvano la disuguaglianza salariale e chiedono l'assistenza gratuita ai bambini, ecc. Un modo orrendo di inserire la propria agenda.

Con la coscrizione femminile, credo che il futuro della Svizzera possa essere migliorato. Anche in tempi non bellici, i due generi possono lavorare insieme ai "giochi di guerra" e imparare ad apprezzarsi reciprocamente e a sfruttare i punti di forza di ciascun genere.

Se queste persone chiedono "uguaglianza" invece di affrontare direttamente il tema della forza lavoro, siamo tutti condannati.

To defend a country in times of war, there are more ways than just carrying firearms. There are logistics, clothing, food, planning, the list goes on.

I am not belittling the female gender as they possess multiple and complementary skills compared to the male gender.

By having equal conscription obligations, the womenfolk in Switzerland can hugely contribute to the defence of Switzerland.

Reading all the comments here (half of them are from non-swiss or newly-swissed), they bring a lot of baggage from their worlds where feminism topics flare up when we discuss this conscription topic. Not helpful at all.
Some even want the politicians to solve the salary inequality and demand free childcare etc. Horrendous way to insert their own agenda.

With female conscription, I believe the future of Switzerland can be improved. Even in non-war times, the 2 genders can actually work alongside "war games" and learn to appreciate one another and take advantage of strengths of each gender.

If these people demand "equality" instead of addressing this humanpower topic directly, we are all doomed.

LoL
LoL
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@HAT

L'uguaglianza è un bene comune, non l'agenda di qualcun altro, in quanto uomini credo sia facile per voi parlare.

L'esercito svizzero non è attrezzato per le donne. Mio marito ha prestato servizio come sanitair e in questo gruppo ci sono molte donne rispetto ad altri. Tutte le uniformi sono troppo grandi, troppo lunghe. Non ci sono regole uniformi sulle mestruazioni delle donne, quindi è il singolo responsabile a decidere cosa fare, non va bene. I criteri sportivi non sono adatti alle donne. I bagni non offrono alcuna privacy, quindi anche in questo caso quando le mestruazioni arrivano, buona fortuna nel poter fare una doccia veloce ogni 4 ore, come richiesto dai medici per cambiare l'assorbente, ecc.

Alcune ragazze si definiscono lesbiche solo per la difficoltà di comunicare con i soldati che ti avvicinano ogni giorno...

L'uguaglianza è un bene comune non l'agenda di qualcun altro, le donne vivono anche in Svizzera e definire l'uguaglianza un'agenda di qualcun altro mi fa pensare che tu venga dal cantone che è stato l'ultimo a far votare le donne. Vengo da un paese in cui anche gli uomini sono al servizio della società, quindi l'idea non mi è nuova. Come donna non sacrificherò il mio tempo di lavoro per l'esercito, finché non sarò pagata allo stesso modo degli uomini, cominciamo da qui e più tardi vi presenteremo il disagio della gravidanza e come viene percepito dai datori di lavoro....

Equality is a common good not someone elses agenda, as a men i guess it is easy for you to speak .

Well swiss army is not equipped for women. My husband served as sanitair and in this group where are quite a lot of women compare to others. All the uniforms are too big, too long. No uniformed rules about woman periods so it is up to individual in charge to decide what to do, not good. The sport criteria is not suitable for women. Bathrooms do not provide any privacy so again when period hits good luck being able to take a quick shower every 4 hours as required by doctors to change the tampon etc.

Some girls call themself lesbians solely because of how hard it is to communicate with soldiers because they approach you every day...

Equality is a common good not someone else's agenda, woman live in Switzerland too and calling equality someone else's agenda makes me believe you are from the canton which was the last to let woman vote. I come from a country where men also serve compolsury so idea is not new to me. I am as a woman will not sacrifice my working time to army, until I am equally paid as a men, let's start there and later we will introduce you to the hardship of pregnancy and how it is perceived by employers....

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@LoL

"In quanto uomini, credo sia facile per voi parlare".
Perché pensi che i commenti degli uomini non vengano presi sul serio?

"Mi fa pensare che lei venga dal cantone che è stato l'ultimo a far votare le donne."
Perché insulta me o il cantone? Non è affatto vero.

"Più tardi vi presenteremo i disagi della gravidanza e come vengono percepiti dai datori di lavoro".
Cosa c'entrano la gravidanza o i datori di lavoro con il Servizio Nazionale Femminile? Anche gli uomini in gravidanza devono fare qualcosa. Non prendiamo mai la gravidanza alla leggera.

"as a men i guess it is easy for you to speak ."
Why is it that you think men's comments are not taken seriously?

"makes me believe you are from the canton which was the last to let woman vote."
Why do you insult me or the kanton? It is not true at all.

"later we will introduce you to the hardship of pregnancy and how it is perceived by employers"
What has pregnancy or employers got to do with National Service for Women? Men with pregnancy also need to do something. We never take pregnancy lightly.

LoL
LoL
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@HAT

Ho detto "da uomo" perché lei ha detto che la parità di genere è un'idea di qualcuno e non è un prodotto svizzero, come se la Svizzera non avesse un problema. Quindi, da uomo, forse non hai notato il problema. Il fatto che la gente ti risponda dice che il tuo commento è preso abbastanza sul serio da scrivere una risposta.

Hai insultato ogni singola donna dicendo che la loro lotta contro la disuguaglianza di genere nella vita quotidiana non è un problema svizzero. Sapevi che gli assorbenti per le donne sono tassati come caviale di lusso e non come prodotti di prima necessità?

Porto il congedo di gravidanza come esempio del fatto che i datori di lavoro già esitano ad assumere una donna tra i 25 e i 35 anni che è sposata, aggiungere il servizio militare peggiorerà la situazione e dire che non sono collegati e che uno è del settore privato e l'altro della difesa non fa differenza agli occhi dei datori di lavoro. Le donne sono più basse degli uomini in campo lavorativo e il servizio militare peggiorerà la situazione.

I said "as a men" because you said that gender equality is someone's agenda and is not a Swiss product of sort, as if Switzerland does not have a problem with it. Hence as a men maybe you did not notice the problem. The fact that people replying to you says that your comment is taken seriously enough to write a reply to.

You insulted every single woman first by saying their struggle with gender inequality in everyday life is not a Swiss problem. Did you know woman's tampons are taxed as luxury caviar and not as nessecety ?

I bring pregnancy leave as an example that employers already hesitant to hire a woman 25-35 who is married, adding military service will worsen the situation and saying that they are not connected and one is private sector and other is defence has no difference in the eyes of employers. Woman stand lower than men in working field and military service will make it worse.

Geraldine Wong
Geraldine Wong SWI SWISSINFO.CH
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@LoL

@LOL @HAT e tutti gli utenti -- grazie a tutti per aver condiviso i vostri pensieri su questa discussione. Tutti voi avete sollevato questioni importanti. @LOL Le forze armate norvegesi e svedesi stanno ancora lavorando per adattare le uniformi e l'equipaggiamento alle donne, anche se da diversi anni hanno un arruolamento neutrale dal punto di vista del genere.

@HAT Gli esperti con cui ho parlato in Norvegia ci tenevano a sottolineare che nell'esercito ci sono tantissime opportunità al di fuori del combattimento, dall'assistenza medica alla logistica all'unità cinofila. In Svizzera, inoltre, molte persone sarebbero probabilmente d'accordo con lei sul fatto che uomini e donne possono lavorare fianco a fianco in un contesto di guerra, dato che la percentuale di persone favorevoli al servizio di leva sia per le donne che per gli uomini è salita al 67% nel 2021.

Continuate a proporre riflessioni interessanti, ma per favore asteniamoci tutti dal fare ipotesi sugli altri utenti in questo dibattito.

@LOL @HAT and all users -- thank-you all for sharing your thoughts on this debate. You all bring up important points. @LOL The Norwegian and Swedish armed forces are still working on adapting uniforms and equipment to women, even though they've had gender-neutral conscription for several years now.

@HAT Experts I spoke to in Norway were at pains to point out that there are so many opportunities in the military outside combat that range from medical care to logistics to the canine unit. And many people in Switzerland would probably agree with you that men and women can work alongside each other on a war footing, as the percentage of people who support conscription for both women and men has risen to 67% in 2021.

Keep the interesting thoughts coming, but please let's all refrain from making assumptions about other users in this debate.

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Geraldine Wong

@Geraldine, credo che tu abbia confuso i miei commenti con quelli di altri.
So che l'esercito può e deve offrire alle donne condizioni e posti di lavoro adeguati, ma se lo dico chiaramente, verrò nuovamente bollato come sessista.
La durata del servizio di leva sia per gli uomini che per le donne (e per qualsiasi altro genere) avvicinerà le persone, evitando così tutti quei discorsi "non correlati" sulla parità di retribuzione, sull'assistenza gratuita ai bambini e su argomenti che assillano le donne ma che hanno lo stesso impatto sugli uomini. Gli uomini di solito fanno meno rumore su queste cose, lo accettiamo e andiamo avanti.
Anche se non è evidente, io sostengo con forza la parità di diritti, di retribuzione e di trattamento. Il fatto è che (alcune) donne devono essere all'altezza della situazione e smettere di lamentarsi di quanto siano ingiuste o diseguali le cose. Se non fanno altro che lamentarsi, allora vengono viste come un semplice rumore e non fanno molto per cambiare questa percezione. (Non sto parlando di nessuna donna in particolare). La mia migliore raccomandazione è: prima fare, poi parlare.

@Geraldine, I think you may have mixed up my comments with some others.
I know the military can and must offer women-suitable conditions and jobs but if i say this clearly, i will again be branded as sexist.
A conscription duration for both men and women (and any other gender) will bring people closer together, thus avoiding all those "unrelated" talk about equal pay, free childcare and topics which nags the women but equally impacts the men. Men are usually less vocal about such things, we accept it and move along.
Even if this is not apparent, I advocate strongly for equal rights, equal pay and equal everything. Thing is this, (some) women must step up to the standards and STOP complaining about how unfair or unequal things are. If all they do is complain, then they are seen as just noise and not dong much to change that perception. (I am not saying this about any particular woman here). My best recommendation is: do first, talk later.

LoL
LoL
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

In realtà ho una domanda. Conosco un uomo svizzero che ha rifiutato di prestare servizio e di pagare le tasse. Lui si è sposato e ora pagano le tasse congiuntamente, il che significa che lei contribuisce a pagare le tasse di lui perché non è andato nell'esercito, come può essere giusto o addirittura legale? Quindi, per favore, spiegatemi perché nessuno parla del fatto che le donne pagano già per non essere state nell'esercito e non c'è modo di ricalcolare le tasse per le coppie sposate, è così stupido.

Actually I have a question. I know a swiss men who declined serving in anyway and pay taxes. He got married and now they pay taxes jointly meaning she contributes to paying his taxes because he did not go to army, how is it fair or even legal? So please explain why no one speakes about woman already paying for not being in the army and there is no way to recalculate it for married couple, so stupid

Geraldine Wong
Geraldine Wong SWI SWISSINFO.CH
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@LoL

Il Dipartimento della Difesa svizzero afferma che sta valutando gli incentivi positivi rispetto a quelli negativi (ad esempio, una tassa) per l'opzione "obbligo di servizio basato sulle necessità", che estenderebbe la leva alle donne. In Norvegia, un periodo di servizio nelle forze armate consente di ottenere un vantaggio per i posti di lavoro nel servizio pubblico. Si pensa quindi che la Svizzera potrebbe offrire, ad esempio, un sostegno finanziario all'istruzione come incentivo positivo per i coscritti.

The Swiss defence department says it's weighing up positive incentives versus negative incentives (i.e., a tax) for the "needs-based obligation to serve" option which would extend the draft to women. It notes that in Norway, doing a stint in the armed forces gives people a leg up for public service jobs. So the thinking is that Switzerland could offer things like financial support for education, for example, as a positive incentive for conscripts.

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@LoL

La risposta è facile. La moglie (donna) di questa coppia può attivamente rifiutarsi di pagare quella parte di tasse. La decisione spetta fondamentalmente all'uomo e alla donna. Non è l'ufficio delle imposte a stabilire quali CHF provengono da chi in questa coppia.

Questo è anche un altro motivo per cui le persone non si sposano. Pagano meno tasse e chiedono un'assistenza all'infanzia gratuita/economica pur non essendo sposati.

The answer is an easy one. The wife (woman) of this couple, can actively REFUSE to pay that portion of tax. It is basically up to the man and woman to decide. The tax office does not dictate which CHF comes from whom in this couple.

That is also another reason why people do not get married. They pay less taxes while they demand free /cheap childcare while not being married.

LoL
LoL
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Geraldine Wong

Grazie per la spiegazione, ma finora significa che in Svizzera se un uomo rifiuta di prestare servizio e chiude di pagare le tasse, quando si sposa le tasse si combinano e si moltiplicano, così la donna che lo sposa paga anche la tassa militare, poiché è calcolata dal salario e ora si paga la tassa di unione... Perché non si fa nulla al riguardo?

Thank you for explaining but so far it means in Switzerland if a men declines to serve and closes to pay taxes when he marries the taxes combine and multiplied so win reality woman who merries him pays the army tax too as it is calculated from salary and now you pay join tax... Why there is no work done about it?

Geraldine Wong
Geraldine Wong SWI SWISSINFO.CH
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@HAT

Grazie per i vostri commenti sull'esenzione fiscale per coloro che scelgono di non prestare servizio militare. Tuttavia, il modo in cui le politiche fiscali influenzano le coppie sposate e altri soggetti è un altro argomento. Se voi lettori volete approfondire questo argomento, non esitate a proporlo qui: [url]https://www.swissinfo.ch/eng/debates[/url].

Thanks for your comments about the exemption tax for those who choose not to do military service. However, how tax policies affect married couples and others is another topic. If you as readers would like to debate this issue in greater depth, please feel free to suggest it here: [url]https://www.swissinfo.ch/eng/debates[/url].

LoL
LoL
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@HAT

Non sono d'accordo. L'argomento di come la tassa militare influisca direttamente sulle coppie sposate non è una questione separata. Gli uomini che pagano la tassa militare pagano di più solo perché sono sposati e non riesco a immaginare una famiglia che sia d'accordo con questo e anche se solo lo stipendio degli uomini pagasse quella parte di tassa, questo non gioverebbe al benessere della famiglia. Quindi le donne pagano già per non essere nell'esercito e sono d'accordo che essere sposati qui è un disastro e stiamo attivamente riconsiderando il nostro status di famiglia sposata, perché entrambi lavoriamo.

I disagree. The topic of how military tax directly affects married couple is not a separate question. The men who pays military tax pays more only because he is married and I can not imagine a family who would be OK with it and where even if only men's salary used to pay that portion of tax this will not venefit family wellbeing. So woman already pay for not being in army and I agree that being married here is a disaster and we are actively reconsidering our married status as a family, because we both work.

Nando Passante
Nando Passante
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@LoL

Perché se lo facessero dovrebbero parlare di quanto sia assurdamente sessista imporre una tassa agli uomini e non alle donne, ovviamente.

Because if they did they would have to speak about how absurdly sexist it is to force a tax on men and not on women, of course.

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Geraldine Wong

@Geraldine Wong, l'argomento non è stato sollevato da me. Posso discuterne, ma l'argomento non è stato sollevato da me. Quindi, per favore, assicurati di inserire l'hastag della persona corretta.

@Geraldine Wong, the topic is raised not by me. I can discuss this but it is not raised by me. So please ensure you hastag the correct person.

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@LoL

È triste quando le persone considerano il matrimonio e le tasse insieme. Le tasse per le persone sposate sono ingiuste? Le persone sposate hanno più agevolazioni fiscali rispetto a quelle non sposate e alla fine tutto si bilancia.
Ancora una volta, non stiamo discutendo di tasse e matrimonio.
Stiamo discutendo se le donne dovrebbero accettare il servizio nazionale.

It is sad when people consider marriage and tax together. Is tax for married people unfair? Married people do have more tax breaks than unmarried people and in the end, it all balances out.
Again, we are not discussing tax and marriage.
We are discussing whether women should embrace National Service.

Geraldine Wong
Geraldine Wong SWI SWISSINFO.CH
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@HAT

Grazie per averlo segnalato. Si trattava di un errore. Il commento era rivolto a tutti gli utenti, non solo a te.

Thanks for pointing this out. It was an error. The comment was meant for all users, and not just you.

Daniel Christen
Daniel Christen
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

A parità di diritti corrispondono pari obblighi. Ma credo che non serva a nessuno trattare donne e uomini allo stesso modo, i generi sono diversi. Esistiamo perché i due sessi decidono di fare figli, giusto? E quindi è sciocco imporre l'abolizione dei generi per motivi politici.

Equal rights comes with equal obligations. But I think it will help nobody to treat women and men the same way, the genders are different. We do exist because the two sexes decide to do children, right? And therefore it is foolish to mandate the abolishing of the genders for political reasons.

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Daniel Christen

La donna può avere lo stesso VOTO dell'uomo, in termini di guida politica e sociale di questo Paese.
Quindi, senza entrare nel merito del femminismo, la donna dovrebbe servire il Paese come l'uomo (nell'esercito o nei vigili del fuoco). Può scegliere tra altre vocazioni o le stesse vocazioni. Questa è davvero una persona degna di essere chiamata patriota amante della patria.

The woman can have the same VOTE as a man, in terms of political and social steering of this country.
Therefore, not going into feminism topics, the woman should serve the country like the man (in military / fireman). She can choose from other vocations or same vocations. That is truly a person worthy to be called a country-loving patriot.

LoL
LoL
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@HAT

L'uguaglianza non riguarda solo il voto.... Il divario salariale parla di qualcosa o di come le aziende svizzere percepiscono le donne come lavoratrici part-time?

equality is not only about voting.... Salary gap speaks of anything or how swiss companies perceived woman as a part time workers mostly ?

Daniel Christen
Daniel Christen
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@LoL

Il divario salariale nelle aziende private non ha nulla a che vedere con la parità di diritti nello Stato. Se non siete soddisfatti di un pagamento, andate via.
E leggete i diritti umani (EMRK). Non avete il diritto di lavorare, ma avete il diritto di rifiutarvi di lavorare!

The salary gap in private companies has nothing to do with equal rights in the state. If you are unhappy with a payment, leave.
And read the human rights (EMRK). You have no right to work, but you have the right to refuse to work!

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Daniel Christen

Completamente d'accordo, Daniel!

Totally spot on, Daniel!

Swisscott
Swisscott
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Direi che è ora che la Svizzera modernizzi il suo servizio militare e passi a un modello di servizio militare/comunitario, come già in parte è, ma ampliando le occupazioni per il servizio, consentendo una serie di progetti comunitari, che potrebbero interessare maggiormente i pacifisti (lo dico in senso positivo, dato che anch'io sono pacifista) di tutti i generi. Poi potrebbero eliminare l'opzione "paghi se non giochi" che ora offrono ai maschi che scelgono di non prestare servizio. Se ci fossero abbastanza opzioni non armate, potrebbero arruolare tutti, tranne i disabili, per partecipare. Potrebbero anche offrire programmi in collaborazione con i nuovi immigrati, in modo che tutti possano imparare gli uni dagli altri e portare più diversità nella cultura svizzera.

Oh sì, e un'assistenza all'infanzia gratuita e diffusa: se volete l'uguaglianza, pareggiate il campo di gioco!

I would say it’s time Switzerland modernized its Military Service and move to a Military/Community Service model, which it already is to some extent, but widen the occupations for the service, allowing for a host of community projects, which might appeal more to pacifists (I mean that in a good way, as I am also a pacifist) of all genders. Then they could do away with the ‘you pay if you don’t play’ option that they now offer to males who choose not to serve. If there were enough non gun wielding options, they could conscript all but the disabled to participate. They could also offer programs in conjunction with new immigrants so everyone could learn from each other and bring more diversity to Swiss culture.

Oh yeah, and free and widespread child care - if you want equality, even the playing field!

Geraldine Wong
Geraldine Wong SWI SWISSINFO.CH
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Swisscott

Grazie per il tuo commento, SWISSCOTT. Uno degli esperti con cui ho parlato in Norvegia (vedi l'articolo sul sistema norvegese pubblicato stamattina) ha sottolineato l'importanza di far sapere alle donne (e agli uomini) che l'esercito offre una serie di possibilità che non comportano il combattimento: un'unità popolare tra le donne norvegesi arruolate è l'unità cinofila, per esempio. E, secondo il ministero della Difesa svizzero, la questione della tassa per coloro che rinunciano al servizio militare è un aspetto che dovrà essere preso in considerazione o riconsiderato seriamente quando si studierà come riformare l'attuale sistema di coscrizione.

Thanks for your comment, SWISSCOTT. One of the experts I spoke to in Norway (see article above on the Norwegian system published this morning) noted the importance of letting women (and men) know that the military offers a host of possibilities that don't involve combat -- one popular unit among Norwegian women conscripts is the canine unit, for example. And, according to the Swiss defence ministry, the issue of the tax for those who opt out of military service is something they will have to consider or re-consider seriously as they study how to reform the current conscription system.

VeraGottlieb
VeraGottlieb
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

A seconda di dove persistono queste disuguaglianze e della loro importanza (o del loro svantaggio)... sì, assistere le disuguaglianze dovrebbe avere la priorità.

Depending on where these inequalities persist and the importance (or detriment) thereof...yes, attending inequalities should have priority.

Flat Four
Flat Four
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

PRPD solleva un'ottima questione. Qualcuno può rispondere a questa domanda? Che cos'è una donna?

PRPD brings up a good point. Can anyone answer this question. What is a woman?

VeraGottlieb
VeraGottlieb
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Flat Four

Qualcuno può rispondere su cosa sia un uomo?

Can anyone answer what is a man???

Flat Four
Flat Four
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@VeraGottlieb

Non risponde...

Non-answer...

Geraldine Wong
Geraldine Wong SWI SWISSINFO.CH
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Flat Four

La questione di come ci definiamo è interessante, ma esula dall'oggetto di questo dibattito, che è: la Svizzera dovrebbe adottare un servizio di leva neutrale dal punto di vista del genere? Perché o perché no?

The question of how we define ourselves is an interesting one, but it falls outside the scope of this debate, which is: should Switzerland adopt gender-neutral conscription? Why or why not?

Rafiq Tschannen
Rafiq Tschannen
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Mi dispiace dirlo, ma non vi siete accorti che uomini e donne sono di fatto diversi? Sono uguali in termini di valore, sì, certo, ma non potranno mai essere uguali in tutte le funzioni. Grazie a Dio.

Sorry to say but have you not noticed that men and women are in fact different? Equal in value, yes, of course, but they can never be equal in all functions. Thanks God.

Nando Passante
Nando Passante
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Rafiq Tschannen

Non impedisce alle donne di essere soldati efficaci, forse non nelle unità di combattimento. Si veda Israele, che arruola donne dal 1948 e ha una storia militare di maggior successo rispetto alla maggior parte degli altri Paesi.

Doesn't prevent women from being effective soldiers, maybe not in combat unit. See Israel, drafts women since 1948 and has a more successful military history than most other countries.

methownet.com
methownet.com
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

La mia opinione è che la parità di retribuzione e l'assistenza all'infanzia siano al primo posto, la coscrizione al secondo. Le donne votano e hanno bisogno di essere esposte alla cultura militare per avere un voto più informato. Tutti i miei suoceri sono svizzeri, ma io sono un ex-marine americano, essendomi offerto volontario per evitare la leva e quindi il militare meno intelligente. I militari svizzeri e norvegesi sono il meglio della nostra orribile follia internazionale. Ho lavorato con un maggiore dell'esercito norvegese. Anch'essi sono imperfetti, ma meno perché ricordano ancora l'occupazione tedesca.

Pay equality and childcare first, conscription 2nd, is my opinion. Women vote and need exposure to military culture to have a more informed vote. All my inlaws are Swiss, but I'm an american ex-marine, having volunteered to avoid the draft and therefore the least intelligent military. Swiss and Norwegian military are the best of our horrible international insanity. I worked with a Major in the Norwegian military. It too is flawed, but less so because they still remember German occupation.

HAT
HAT
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@methownet.com

Quindi lo stipendio e la cura dei figli sono più importanti della difesa di un Paese (non necessariamente utilizzando armi da fuoco, perché ci sono molti altri modi in cui una "persona meno adatta" può contribuire alla DIFESA TOTALE.

Senza un Paese, buona fortuna per il lavoro e l'assistenza ai bambini.
Chiedete all'Ucraina.

So salary and child care are more important than defending a country (not necessarily using firearms because there are many other ways a "less fit person" can contribute to TOTAL DEFENCE.

Without a country, good luck to your job and childcare center.
Ask Ukraine.

Vittorio Mandelli
Vittorio Mandelli
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@methownet.com

Al contrario, la coscrizione dovrebbe essere al primo posto. Ad oggi, le donne svizzere possono votare politici che possono mandare uomini in guerra, senza subire alcuna conseguenza. Questa situazione deve essere risolta.

On the contrary, conscription should come first. As of now, Swiss women can vote in politicians who can send men to war, while facting no consequences themselves. This must be fixed.

Nando Passante
Nando Passante
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@methownet.com

Sì, le donne votano e quindi possono avere un'influenza sulla politica estera, che può sfociare in una guerra. Devono anche sopportare il peso delle conseguenze di tali decisioni, proprio come gli uomini.

Yeah, women vote, and thus can have an influence on foreign policy, which can result in war. They must also bear the burden of the consequences of such decisions, just like the men.

PropD
PropD
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Dovranno prima spiegare "cos'è una donna", visto che l'Occidente ha un problema con la questione. Gli Stati Uniti sono impazziti nel dare alle donne l'appellativo di "persona nata". IMHO... le generazioni precedenti di donne hanno reso difficile la vita delle giovani donne di oggi.

They'll have to explain "what a woman is" first seeing that the west is having a problem with the issue. United States has gone crazy with titling women with the moniker "birth person." IMHO...previous generations of women have made it difficult for young women today.

Lynx
Lynx
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.

Grande idea. Per essere veramente uguali, le donne dovrebbero fare gli stessi lavori degli uomini. Per come sta andando il mondo, presto tutti avranno bisogno di un esercito più numeroso. Meglio iniziare subito l'addestramento. Inoltre, tutti gli stranieri (fino a 30 anni) che vivono in Svizzera dovrebbero prestare servizio militare. Molti stranieri aspettano di essere troppo vecchi per fare il militare prima di chiedere la cittadinanza svizzera. Io - ero già troppo vecchio quando sono arrivato qui.

Great idea. To be truly equal, women should do the same jobs as men. The way the world is going, everyone everywhere will need a bigger army soon. Best start the training now. Also, any foreigner (up to say, age 30) who makes Switzerland their home should do military service too. Many foreigners wait until they are too old to go in the military before applying for Swiss citizenship. Me - I was already too old when I came here.

Frodo
Frodo
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Lynx

Questo è un motivo in più per cui la Svizzera dovrebbe pensare all'obbligo del servizio militare per gli stranieri, come la Légion étrangère francese, ed estendere il servizio militare fino a 65 anni come in Ucraina.

Thats one more reason why Switzerland shall think about the obligation of military service for foreigners, note the french Légion étrangère, and extend the military service to an age of 65 years like in the Ukraine.

VeraGottlieb
VeraGottlieb
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Lynx

E se un uomo facesse lo stesso lavoro di una donna quando si tratta di curare la casa? Occuparsi dei bambini, ecc. ecc. ?

How about a man doing the same job as a woman when it comes to house care? Tending the children? etc. etc. ?

mejrc
mejrc
Il seguente commento è stato tradotto automaticamente da EN.
@Lynx

Ciao LYNX, purtroppo anch'io, mi sarebbe piaciuto fare il servizio militare qui.
Ho servito 18 mesi in un reggimento di fanteria dell'esercito britannico, ma non avevo ancora 40 anni per prestare servizio qui quando ho sposato mia moglie svizzera. Tuttavia, ho una bella collezione di carabine svizzere che uso di tanto in tanto sui campi di tiro, oltre a un Lee Enfield .303 che è il tipo che ho usato quando ho fatto il servizio nazionale.

Hi LYNX, unfortunately so was I, would have loved to have done my military service here.
I served 18 months in an infantry regiment in the British Army, but i was the wrong side of 40 to serve here when I married my Swiss wife. However I have a fine collection of Swiss carbines which I use on the ranges from time to time, plus a Lee Enfield .303 which is the type I used when I did my national service.

Contenuto esterno
Non è stato possibile registrare l'abbonamento. Si prega di riprovare.
Hai quasi finito… Dobbiamo verificare il tuo indirizzo e-mail. Per completare la sottoscrizione, apri il link indicato nell'e-mail che ti è appena stata inviata.

I dibattiti più recenti

Le più recenti opportunità per discutere di argomenti importanti con lettori e lettrici di tutto il mondo.

Bisettimanale

La dichiarazione della SRG sulla protezione dei dati fornisce ulteriori informazioni sul trattamento dei dati.

SWI swissinfo.ch - succursale della Società svizzera di radiotelevisione SRG SSR

SWI swissinfo.ch - succursale della Società svizzera di radiotelevisione SRG SSR